POLKU- ja SUUNTA-palveluiden käyttöönotto Uudenmaan Työterveydessä
Uudenmaan Työterveys tarjoaa asiakkailleen 1.9.2021 alkaen uusia sähköisen asioinnin palveluita. POLKU– ja SUUNTA-palvelut otetaan käyttöön sujuvoittamaan niin henkilöasiakkaan, kuin asiakasyrityksenkin viestintä työterveyden kanssa. Palvelut toteutetaan yhteistyössä suomalaisen Movendos Oy:n kanssa.
POLKU on kiireettömän viestinnän kanava työterveystiimin ja henkilöasiakkaan välillä. Palvelun kautta asiakas voi ottaa tietoturvallisesti yhteyttä omaan työterveyshoitajaansa ja lähettää tarvittaessa viestin liitteeksi myös kuvia. Työterveyshoitaja voi liittää keskusteluun tarvittaessa myös muita työterveyden ammattilaisia. Palveluportaalin kautta pääsee myös kirjautumaan etukäteen sovituille videovastaanotoille. POLKU-palvelun käyttöönotto ei vaadi asiakasyritykseltä toimia, jos etäpalveluista on sovittu aiemmin työterveyden kanssa. Palveluun kirjautuminen vaatii ensimmäisellä kerralla vahvan tunnistautumisen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen käyttö onnistuu henkilötunnuksen ja salasanan avulla.
SUUNTA on Uudenmaan Työterveyden extranet-alusta, jonka kautta yrittäjä tai asiakasyrityksen nimetty yhteyshenkilö voi hoitaa työterveysyhteistyöhön kuuluvaa yhteydenpitoa työterveyteen. Viestien ja dokumenttien välitys, yrityksen henkilöstölistan ylläpito ja muualla kirjoitettujen sairauslomien ilmoittaminen onnistuvat palvelun kautta vaivatta. Palvelun käyttö edellyttää käyttäjätunnuksen luomista asiakasyrityksen nimeämille henkilöille. Tunnuksien luominen ja palvelun käytön opastus aloitetaan syyskuussa. SUUNTA korvaa aiemmin käytössä olleen eTyöterveyden, joka poistuu käytöstä 31.8.2021. Palvelun käyttö edellyttää vahvaa tunnistautumista.
Molemmat palveluportaalit ovat asiakkaidemme käytössä, kun asiakasyritys on sopinut Uudenmaan Työterveyden kanssa etäpalveluiden tuottamisesta. Etäpalvelut kirjataan tällöin osaksi työterveyshuollon toimintasuunnitelmaa ja ne ovat KELA-korvattavia muiden työterveyspalveluiden tapaan. POLKU- ja SUUNTA-palveluiden käytöstä ei peritä erillistä maksua ja laskutus on ajankäyttöön perustuvaa voimassa olevan hinnaston mukaisesti. Asiakasohjeet palveluiden käyttöön julkaistaan internet-sivuillamme viikon 35 aikana.
Työterveyshoitajamme antavat tarvittaessa lisätietoa POLKU- ja SUUNTA-palveluiden käyttöönottoon liittyen.